IL-2 Sturmovik 1946‎ > ‎Návody‎ > ‎Pilot help‎ > ‎

Torpédování

Při upgrade na verzi 4.10 došlo ke změně chování torpéd a z toho důvodu je třeba věnovat před torpédováním i nějaký čas teoretické přípravě, která je již nezbytná pro úspěšné použití torpéd.

Známá fakta o torpédech

LT F5W a Italské torpédo (Whitehead/Fiume)
výška(m): 100 rychlost(km/h): 300
letadla: He111 H6, Ju88 A4/Torp, Ju88 A17, SM79
účinek na cíli: 1/5
salva (salvo) - obě torpéda odhozená naráz, jinak po jednom

LT F5b
výška(m): 40 rychlost(km/h): 250
letadla: He111 H6, Ju88 A4/Torp, Ju88 A17
účinek na cíli: 1/3
salva (salvo) - obě torpéda odhozena naráz, jinak po jednom

Mk13, Mk13a
výška(m): 30 rychlost(km/h): 205
letadla: A-20C, A-20G, Beaufighter
účinek na cíli: 1/6

Mk13 pozdní (late)
výška(m): 180 rychlost(km/h): 400
letadla: A-20C, A-20G, Beaufighter
účinek na cíli: 1/6

Typ 91
výška(m): 30 rychlost(km/h): 240
letadla: G4M
účinek na cíli: 1/6

Typ 91 pozdní (late)
výška(m): 60 rychlost(km/h): 330
letadla: G4M
účinek na cíli: 1/6

45-17
výška(m): 30 rychlost(km/h): 205
letadla: IL2-T
účinek na cíli: >1/8

LT 350 (Motobomba) x 45-36AV-A
letadla: Ju88 A4 x A-20C, A-20G
účinek na cíli: 1/9 x 1/?
LT350 krouží rychlosti cca 15 uzlů ve zvětšující se spirále po dobu až 30 minut, 45-36AV-A plave v kružnici o větším poloměru, je 2x rychlejší a má omezenou výdrž na 4km. Oba typy torpéd se odhazuji z výsek nad 500m a jsou brzděna padáky. Pokud vím, tak samotné torpédo ani jeho padák nejdou zasáhnout během pádu hlavňovou výzbrojí.

Poznámky:
- jde o doporučené hodnoty výška/rychlost ve vodorovném letu, torpéda mají různě velké tolerance pro dodržení hodnot
- při nedodržení konkrétních hodnot výška/rychlost lze korigovat náklonem letounu, přiměření spolehlivost se ale nedá potvrdit pro jakékoliv z torpéd
- aby se torpéda aktivovala, musí uplynout určitý čas (dle typu torpéda) po kterou se nachází torpédo ve vodě, čas letu vzduchem se do toho nepočítá => torpéda by se měla odhazovat ze vzdálenosti větší než 400m od cíle
- občas dojde k přirozenému selhání torpéda, neznamená to ale, ze jste nutně provedli něco nesprávně
- většina letadel má při použití torpéd upravený bombardovací zaměřovač (ToKG, binokular, úhloměr...)
- všechny "konce" (zásah, zničení při dopadu, zásah bez odjištění...) torpéda jsou oznamovány hlášením a pokud se po odhozu nic neobjeví, torpédo zřejmě úspěšně dopadlo do vody a směruje k cíli
- "účinek na cíli" vyjadřuje poměr celkového poškození letadlové lodě Lexington - testováno útokem AI vs. Lexington - Více znamená lépe (dělitel je skutečný počet na zničení cíle Lexington), tzn. nejúčinnější byl typ LT F5b

Torpedo-Kommandogerät (ToKG) - torpédový počítač

je součástí vybaveni letounů He111 H6, Ju88 A4/Torp a Ju88 A17 až když jsou zvolena torpéda jako vyzbroj. Na základě zadaných údajů vypočítá opravu úhlu natočení torpéda pro správný dopad do vody. Pilot tedy míří přímo na loď a směr torpéda, potřebný pro zásah plující lodi je nastaven automaticky. Pro úspěšné torpédování vyžaduje od pilota dva povinné vstupní údaje a jeden volitelný:
1) AoB (angle on bow) - úhel kurzu lodi vůči kurzu letadla
2) rychlost lodi
X) rozptyl torpéd

Ad 1): Úhel určuje směr plavby lodi vůči kurzu letadla. Nastavuje se v rozmezí -180 až +180 stupňů, přičemž úhlu 0 odpovídá natočeni lodi přídí k letadlu, +90 stupňů = loď plující vpravo, -90 stupňů = loď plující vlevo. Pro nastaveni uhlu slouží klávesy odpovídající otočení bombardovacího zaměřovače do strany.
Alternativní definice: z pohledu pozorovatele na lodi je to úhel vůči kurzu lodi, ze kterého se blíží letadlo s torpédem, přičemž vpravo jsou kladné úhly 0 až 180, vlevo záporné 0 až -180.

Ad 2): Rychlost lodě se nastavuje v rozmezí 0 - 35 uzlů. Přesné určení rychlosti není možné a musí být odhadnuto (!). Pro nastavení rychlosti slouží klávesy odpovídající nastavení rychlostí vlastního letounu u klasického bombardovacího zaměřovače.

Ad X): volitelným parametrem je rozptyl torpéd. Nastavuje se v rozmezí 0 - 30 stupňů a udává, v jakém úhlu se torpéda odchýlí od přímého směru, levé torpédo doleva, pravé torpédo doprava, bez ohledu na to, jestli vypouštíme salvu nebo jednotlivě. Tzn., že pro úhel rozptylu 10° levé torpédo zatočí 5° vlevo, pravé 5° vpravo. Pro nastavení se používají klávesy odpovídající sklopeni bombardovacího zaměřovače.

Pozn.:
- pokud pilot preferuje předsazení torpéda opravou kurzu letadla (míří před loď), je nutné nastavit na ToKG rychlost lodi na 0 uzlů, aby nedocházelo k vybočení torpéd vlivem nastaveného a vypočítaného úhlu.
- ideální vzdálenost vypuštění torpéda je 2000m od cíle, jinak může dojít k drobným odchylkám směru torpéda (MK_Paja)

Savoia-Marchetti SM.79 - torpedový zaměřovač

SM.79 je vybaven úhloměrem pro torpédování. Nastavení předsazení se pak určuje pomocí tabulky hodnot, torpédo je vypuštěno v přímém směru, ale díky úhloměru by mělo jít lépe určit místo, kam namířit letoun.

Spojenecké a japonské torpédové letouny

u spojeneckých a japonských strojů musí pilot odhadovat předsazení torpéda sám, tzn. musí mířit v závislosti na rychlosti lodi a úhlu útoku do správné vzdálenosti před loď. Torpédo je opět vypuštěno v přímém směru.


lochness

Comments